Spør KI-samtaleroboten vår

Utbetalinger: planer, vilkår og frister

Har du fått støtte fra oss til et prosjekt? Plan for utbetalinger er avtalt i kontrakten med Forskningsrådet. Her finner du de viktigste forutsetningene våre for utbetalinger og oversikt over planlagte automatiske utbetalinger.

Forskningsrådet er fra og med budsjettåret 2025 bruttofinansiert. Dette betyr at vi må forholde oss til nye frister, budsjetteringsprinsipper og nytt begrepsapparat. 

Vi anmoder alle om å sjekke om dere har utestående oppgaver på Mitt nettsted og ferdigstille disse.

I avtaledokumentet for prosjektet deres (i punkt 6.4), vil dere se om prosjektmidler utbetales automatisk eller ikke.

Vår foretrukne utbetalingsmåte er etterskuddsvis fakturering. Vi vil bare unntaksvis bruke andre utbetalingsmåter på nye tilskudd.

Nedenfor finner du mer om frister og forutsetninger for utbetalinger:

Etterskuddsvis fakturering 

Når dere skal motta tilskudd fra oss, vil dere få utbetalt midlene så snart dere har dokumentert behovet for å dekke de faktiske kostnadene i prosjektet. Måten dette gjøres på er at dere sender inn faktura med spesifikasjoner på prosjektets kostnader og andelen av disse som altså skal dekkes av tilskuddet.  

Faktura kan dere sende inn så ofte dere ønsker, minimum én faktura årlig og for flerårige prosjekter minimum hver tertial. Den blir betalt på forfallsdato når alle formaliteter er sjekket og funnet i orden. 

Prosessen for utbetaling av tilskudd på faktura 

  • Når prosjektansvarlig har regnskapsførte kostnader i prosjektet, kan dere sende inn en EHF-faktura.

  • Sammen med fakturaen skal dere legge ved en spesifikasjon (se Eksempel på spesifikasjon nederst på denne siden) på prosjektkostnadene for perioden.

  • Samlefakturaer for flere prosjekter godtas ikke. 

Noen prosjekter er fortsatt på betalingsmåten Ikke-automatisk utbetaling. Det kan være f.eks. ett-årige prosjekter og arrangementsstøtte. 

Fakturaer utbetales på forfallsdato eller så snart fakturaen er godkjent. 

Generelt om fakturaenes innhold og oppfølging 

  • Faktura for tilskudd skal ikke ha MVA. 
  • Prosjektansvarlig skal oppgi bankkonto som eies av prosjektansvarlig på sine tilskuddsfakturaer – jfr. Generelle vilkår for kontrakt. 
  • Prosjektansvarlig kan ikke sende purringer, rentenotaer, betalingsoppfordringer eller inkassovarsler på FoU-midler. 
  • Vi utbetaler normalt mottatte anmodninger om tilskudd på forfallsdato når alle formaliteter er sjekket og funnet i orden. 
  • Vi vil ta stikkprøver av spesifikasjonsvedleggene med jevne mellomrom. 
  • Det er ingen begrensning på fakturabeløpet utover at det ikke må overstige det gjenstående tilskuddet til prosjektet. Dersom dere sender en faktura som overstiger årets forventede utbetaling, vil vi den bli behandlet manuelt. Dette kan føre til noe lenger utbetalingstid. 
  • Dere skal fortsatt sende inn årlig framdriftsrapport for prosjektet. Det samme gjelder søknad om prosjektendring dersom prosjektet er forsinket eller det er andre vesentlige endringer i prosjektet. 

Generelle fakturafrister  

Det er ingen begrensninger på hvor ofte dere kan sende inn en faktura for tilskudd, men prosjektansvarlig på prosjekter med Utbetaling av tilskudd på faktura skal fakturere Forskningsrådet for tilskudd minimum hvert tertial, om lag i april, august og desember.  

Siste frist for å sende inn faktura er 20. januar etter det kalenderåret kostnadene er påløpt. Fakturadato for fakturaer som sendes i januar for kostnader som regnskapsføres hos tilskuddsmottaker i desember, settes til 31. desember. Disse fakturaene må lages innen de 15 første virkedagene i januar. Det er ellers virksomheten som selv bærer ansvar for å sette riktig dato og forfall på faktura i tråd med retningslinjer i bokføringsforskriften eller andre gjeldende retningslinjer for virksomheten. 

Dersom du har et prosjekt som får utbetaling mot faktura, og ønsker utbetaling i 2025 må du sende inn faktura med forfallsdato i 2025 innen 30.november og være nøye med å sjekke at fakturaen er korrekt. 

Brukerstyrte prosjekter som skal levere prosjektregnskapsrapport. Siste frist for å sende inn prosjektregnskapsrapport er 20. januar etter det kalenderåret kostnadene er påløpt. 

Automatisk utbetaling

Mange av prosjektene som får støtte fra Forskningsrådet har avtale om automatisk utbetaling. Dette skjer tre ganger per år. 

Avtalte framdriftsrapporter og/eller regnskapsrapporter må være sendt inn og godkjent for at utbetalingene skal kunne skje. Plan for utbetalinger er avtalt i kontrakten med Forskningsrådet. Det er viktig at utbetalinger til prosjektet skjer i den takt som utgifter påløper i prosjektregnskapet.

Sluttrapport må være sendt inn og godkjent av Forskningsrådet før siste avtalte utbetaling kan skje.

Automatisk utbetaling for 1. tertial 2025

Støtteform

Utbetaling

Grunnbevilgninger og andre basisbevilgninger (grunnbevilgninger og budsjettformålene VITEN og RETUR-EU blir utbetalt 100 % i 1. tertial) 

Senest uke 10

Forskerprosjekt, institusjonsforankrede prosjekter, unge forskertalent-prosjekter, stipender, med noen flere

Uke 12

Innovasjonsprosjekt, Kompetanse- og samarbeidsprosjekt og andre brukerstyrte prosjekter

Uke 15

Automatisk utbetaling for 2. tertial 2025

Støtteform Utbetaling
Forskerprosjekt, institusjonsforankrede prosjekter,
unge forskertalent-prosjekter, stipender, med noen flere
Uke 25
Innovasjonsprosjekt, Kompetanse- og samarbeidsprosjekt og andre brukerstyrte prosjekter Uke 27

Automatisk utbetaling for 3. tertial 2025

Støtteform Utbetaling
Forskerprosjekt, institusjonsforankrede prosjekter, unge forskertalent-prosjekter, stipender og resten av basisbevilgningene Uke 51
Innovasjonsprosjekt, Kompetanse- og samarbeidsprosjekt og andre brukerstyrte prosjekter  Utbetales på grunnlag av prosjektregnskapsrapport

Ved automatisk utbetaling sender Forskningsrådet oversikter over de planlagte utbetalingene på e-post til prosjektansvarlig. Prosjektansvarlig sender tilbakemelding til Forskningsrådet som angitt i e-posten.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 11. desember 2025, kl. 15.51 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.
{ }